Thematisch onderwijs & spelOns onderwijs is in beweging, net als de wereld om ons heenWij vinden het belangrijk dat kinderen de wereld om hen heen verkennen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om dit te bereiken, hebben we gekozen voor thematisch onderwijs. | |
Bepalend voor de ontwikkelingWe gaan ervan uit dat de mogelijkheden, waarover kinderen beschikken, verder ontwikkeld kunnen worden. Deze ontwikkeling wordt door de volgende twee punten bepaald. De ontwikkelingskracht van het kindKinderen verschillen in ontwikkelingsmogelijkheden, ontwikkelingstempo en behoefte aan ondersteuning bij het leren. We laten leren en ontwikkelen zoveel mogelijk plaatsvinden op basis van betekenisvolle activiteiten vanuit onze thema’s. De sociaal-culturele omstandighedenKinderen leren door deel te nemen aan de maatschappij. Ontwikkelen en leren gaan uit van interactie en communicatie binnen de groep. De activiteiten in het leerproces worden door de leerkracht gestimuleerd en samen met de kinderen uitgewerkt. Het is de taak van de leerkracht om te zorgen dat ieder kind tot ontplooiing komt binnen een zo veilig mogelijke groepsdynamiek. | Hoe doen we dat in groep 1 t/m 3?In ons onderwijs aan jonge kinderen staat het spel centraal. Spelen is voor hun ontwikkeling heel erg belangrijk. Spelen is leren. Het spel is de taal van het jonge kind. Als spelend verkennen ze de wereld. Wij werken in de groepen 1 t/m 3 thematisch volgens de uitgangspunten van het ontwikkelingsgericht onderwijs Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).
Hoe doen we dat in groep 4 t/m 8?In de groepen 4 t/m 8 werken we met thema’s vanuit de methode Alles-in-1. Bij thematisch werken koppelen we kennis aan vaardigheden en ervaringen. De leerstof wordt meer een uitdaging voor de kinderen, waardoor zij gemotiveerd aan het werk gaan en zich de leerstof eigen maken. |
Hoe ziet de leerkracht dat een kind tot ontplooiing komt? | |
Cirkel van basisontwikkeling | BinnenringIn het midden van de cirkel bevinden zich de basiskenmerken. Het emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. Ze vormen de spil van alle opvoedings- en onderwijsleerprocessen. Als de spil ’vast zit’ komt de rest moeizaam in beweging.
|
Past ons thematisch onderwijs goed bij uw kind?Kom kennismaken |
Oecumenische Basisschool DynamisStan Kentonhof 86 info.dynamis@stichtingpenta.nl POSTBUS 3032
| Locatie | Wij zijn een | Snel naarOp zoek naar een basisschool in Hoorn Kersenboogerd? Nieuwsgierig naar ons dynamische onderwijs? | Volg ons op |